امروز : پنجشنبه 31 خرداد 1397
مجله اینترنتی لوپر
منوی سایت


1220 بازدید

علل و روشهای موثر در کاهش دلشوره

دسته بندی : روانشناسی کد مطلب : 313

راه های موثر در کاهش دلشوره

درمان و پیشگیری از دلشوره

زمانی که بدن تان حالت انقباض به خود می گیرد یا احساس دلشوره، تعریق، تپش قلب شدید و سرگیجه می کنید بهتر است کنترل خود را از دست ندهید و از تکنیک هایی مانند آرام سازی عضلانی برای بازگشت بدن خود به حالت اولیه استفاده کنید.

دلبر نیروشک متخصص و روانشناس حوزه بهداشت و با بیان اینکه مغز پیام را گرفته و به بدن می گوید که چه واکنشی نشان دهد، اظهار داشت : گاهی حتی قبل از اینکه فرد متوجه این تغییرات شود بدنش به سرعت واکنش نشان می دهد و این همان لحظه ای است که دلشوره ها از آن سرچشمه می گیرد بنابراین مغز و بدن مانند اعضای یک گروه کار می کنند تا به شما در مدیریت احساس تان کمک کنند.

مغز شما کنترل همه فعالیت هایتان را از نفس کشیدن تا احساساتی که در هر لحظه نشان می دهید، در دست دارد. بیشتر عوامل مانند فیلم ها یا های بد، پرهیجان یا ترسناک نیستند مگر اینکه مغز شما تصمیم بگیرد و دستور دهد که حالت پرهیجان و ترسناکی به خود بگیرد. در واقع مغز آنچه را می بینید، می شنوید، حس می کنید، می کشید و می بوئید به شکل اطلاعات اولیه می گیرد و به سرعت به آنها پاسخ می دهد تا به بدن تان بگوید چه واکنشی نشان دهد.

بدن شما به هر احساسی که تجربه می کنید واکنش نشان می دهد مثلا وقتی خجالت می کشید صورت تان سرخ می شود. زمانی که ناراحت هستید گریه می کنید و موقع تعجب از جا می پرید.

وی با ذکر مثالی برای حالات واکنشی بدن اظهار داشت : وقتی فرد عصبانی می شود ماهیچه هایش سفت می شود و این منجر می شود تا در ناحیه صورت اخم به وجود آید در این حالت ممکن است فرد دندان قروچه، قوز یا مشت خود را گره کند.

این روانشناس تصریح کرد : وقتی فرد تحت استرس قرار می گیرد مواد شیمیایی در بدنش ترشح می شود که او را ضعیف و لرزان می کند و در نهایت احساس دلشوره را تجربه کند. همچنین هنگامی که به هیجانات شدیدی دچار می شوید ممکن است پیشانی، زیر بغل، دست ها و حتی داخل آرنج تان عرق کند. زمانی که آشفته و دست پاچه هستید زانوهایتان می لرزد و در واکنش به احساسات شدید نیز داغ می شوید و صورت تان سرخ می شود.

کاهش <a target='_blank' href='http://www.looper.ir/health/malady-remedy/' rel='tag'>بیماری</a> دلشوره

این متخصص حوزه بهداشت روان ادامه داد : هیجانات شدید باعث می شود که فرد احساس کند قلبش از سینه بیرون می زند. نفس کشیدن با سرعت زیاد اکسیژن زیادی به مغزتان می رساند. کم نفس کشیدن نیز موجب می شود تا کمتر از حد لازم اکسیژن به مغز فرد برسد هر دوی این حالت ها موجب سرگیجه و ضعف بدن می شود.

توصیه می شود زمانی که بدن شما به یکی از این واکنش های فیزیکی دچار می شود کنترل خود را از دست ندهید زیرا این واکنش ها طبیعی هستند. این حالات نباید شما را از تلاش های تازه و تغییر مسیر در رویارویی با این حالات بازدارد. بهتر است از تکنیک های آرام سازی عضلانی استفاده کنید تا طی آن بتوانید حالات بدنی خود را متعادل کنید.

منبع : سلامت نیوز

برچسب ها :
تاریخ انتشار : دوشنبه 14 اردیبهشت 1394
اشتراک گذاری :
مطالب پیشنهادی مرتبط
نظرات شما درباره این مطلب

اختیاری
= 4 + 5
- نظرات پس از تائید نمایش داده خواهند شد.
- نظراتی که در آنها به شخص خاصی توهین شده باشد ، تائید نخواهد شد.
- نظراتی که به عکس های بالا یا سایت مرتبط نباشد ، تائید نخواهد شد.
- نظرات خیلی کوتاه تائید نخواهد شد.