امروز : سه شنبه 5 بهمن 1395
مجله اینترنتی لوپر
آرشیو موضوعی
جدیدترین مطالب


4892 بازدید

کنترل میل جنسی از نظر قرآن

دسته بندی : متفرقه دینی کد مطلب : 155

از نظر قرآن چگونه می توان غریزه را مهار کرد یا در حدّ اعتدال درآورد؟

پاسخ : خداوند متعال در قرآن کریم راه های متعددی را جهت کنترل و مهار غریزه جنسی معرفی نموده است؛ که بعضی از مهمترین آن ها عبارتند از: «ازدواج»، «چشم پوشی»، «عفت ورزی» و «روزه داری»

چشمان شیطانی - میل جنسی از نظر اسلام

الف : ازدواج

قرآن کریم می فرماید: «وَ مِنْ آیاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُمْ مِنْ أَنْفُسِكُمْ أَزْواجاً لِتَسْكُنُوا إِلَیْها وَ جَعَلَ بَیْنَكُمْ مَوَدَّةً وَ رَحْمَةً إِنَّ فِی ذلِكَ لآیاتٍ لِقَوْمٍ یَتَفَكَّرُونَ؛ (1) و از نشانه های او این که همسرانی از جنس خودتان برای شما آفرید تا در کنار آنان آرامش یابید، و در میانتان مودّت و رحمت قرار داد؛ در این نشانه هایی است برای گروهی که تفکر می کنند».

همانگونه که از این آیه نمایان است، و گزینش همسر سبب آرامش و تسکین خاطر انسان می شود. بوسیله ازدواج غریزه جنسی انسان تعدیل و مهار می شود و با تأمین نیاز جنسی او، آرامش و آسایش خاصّی برایش حاصل می گردد. بنابراین، طبیعی ترین و اصلی ترین راه تأمین و مهار غریزه جنسی، ازدواج است؛ به طوری که هر فردی که به سنّ بلوغ می رسد نیازمند به ازدواج است و تنها با ازدواج است که به طور کامل و صحیح فشار غریزه جنسی کاهش یافته و تعدیل می شود.

ب : چشم پوشی

تجربه نشان داده است که چشم پوشی از نامحرمان و دوری کردن از نظر بازی و چشم چرانی برای همه کس و در هر شرایطی لازم و ضروری است؛ خواه انسان جوان باشد خواهد پیر و مسن، متأهل باشد یا مجرد.

شخصی که مجرد است و هنوز ازدواج نکرده است، در فشار روحی و جسمی به سر می برد. او نیاز به آرامش روحی روانی دارد نه تحریک و تهییج . نظربازی و چشم چرانی، غریزه شهوت او را بیدار و تحریک کرده و او را در فشار قرار می دهد؛ این در حالی است که او اکنون دسترسی به ارضای غریزه جنسی خود ندارد.

حال اگر از راه های غیر شرعی و غیرقانونی اطفای شهوت کند، به گناه و فساد کشیده می شود و عواقب سوء آن دامنگیرش می شود و اگر از انجام عمل خلاف شرع و اخلاق خودداری کند، اگرچه گناه نکرده است اما فشار غریزه جنسی جسم و جان او را آزرده و افسرده می سازد، پس بسیار مناسب است که از چشم چرانی پرهیز نماید تا عواقب سوء آن دامن گیرش نشود.

دختران خیابانی - کنترل میل جنسی از نظر اسلام

اسارت در دام شهوت

نظربازی و چشم چرانی، برای شخص متأهل نیز عواقب سوء بسیاری در پی دارد. شخص متأهلی که در کوچه و بازار و محل کار به نامحرمان نگاه هوس آلود می کند، کم کم به آنان دلبسته می شود و نسبت به همسر خویش کم مهر و محبت می گردد.

و این به نوبه خود باعث اختلاف و درگیری در منزل شده و نظام خانواده را از هم متلاشی می سازد و.... از آن چه گذشت روشن شد که حفظ چشم و نگاه برای همه کس لازم و یکی از راه های کنترل غریزه جنسی است.


شاهدی از روایات

از امام صادق (علیه السلام) می فرمایند که :
قال الصادق (علیه السلام) : «النظر سهم من سهام الشیطان...؛(2)
«نگاه کردن (به نامحرم) یکی از تیرهای زهرآگین ترکش ابلیس است» و چه بسا که یک نگاه سبب حسرت و ندامت طولانی شود.» در این رابطه به کتاب «چشم و نگاه» نوشته آقای حسین حقجو مراجعه نمایید.


ج : عفاف و حفظ نفس

از کتب لغت استفاده می شود که «عفاف» به معنی «خودداری» و حفظ نفس از تمایلات و شهوات نفسانی است. «عفّت» به معنی پدید آمدن حالتی در نفس است که آدمی را از غلبه شهوت باز می دارد و عفیف به کسی گفته می شود که دارای این وصف و حالت باشد.(3)

در قرآن کریم آیات متعددی در این رابطه موجود است که به برخی از آن ها اشاره می کنیم:

خداوند متعال در قرآن کریم می فرماید: « وَ لْیَسْتَعْفِفِ الَّذِینَ لا یَجِدُونَ نِکاحاً حَتَّى یُغْنِیَهُمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ...؛(4) «و کسانی که امکانی برای ازدواج نمی یابند، باید پاکدامنی پیشه کنند تا خداوند از فضلِ خود آنان را بی نیاز گرداند....».

از این آیه معلوم می شود که قدم اول و راه اصلی در کنترل غریزه جنسی ازدواج است؛ اما از آن جا که همه افراد امکان ازدواج کردن را ندارند می بایست تقوا و عفاف به خرج دهند و از گناه و آلودگی بپرهیزند؛ تا آن گاه که امکان ازدواج بیابند. در آیات دیگری، آنان را که دامن خویش آلوده نمی سازند را تشویق کرده و گرامی می دارد: «.... وَالحافِظینَ فُرُوجَهُم وَالْحافِظات...» (5)؛

« قُلْ لِلْمُۆْمِنِینَ... وَ یَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ ... و قل للمۆمنات ... و یحفظن فروجهن...؛(6) و آنان که دامان خود را (از آلوده شدن به بی عفّتی) حفظ می کنند.» در این آیه، سخن از صفات برجسته مۆمنان است و ضمن بیان بخش مهمی از صفات مۆمنان، پاکدامنی و عفت را یکی از خصلت های برجسته ی آن ها می شمرد.


د : روزه

«یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا كُتِبَ عَلَیْكُمُ الصِّیامُ كَما كُتِبَ عَلَى الَّذِینَ مِنْ قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ؛ (7) ای گروه مۆمنان! روزه بر شما نوشته شد همانگونه که بر پیشینیان شما واجب شد، تا پرهیزگارشوند.»

پی نوشت ها :

  1. روم/ 21.
  2. محمد بن علی بن بابویه، ثواب الاعمال و عقاب الاعمال، مترجم: غفاری، ص 32.
  3. راغب اصفهانی، مفردات الفاظ القرآن، دارالکتاب العربی، ص 351؛ و مصطفوی، حسن، التحقیق فی کلمات القرآن الکریم، تهران، وزارت ارشاد، چاپ اول، 1368 ش، جلد 8.
  4. نور/ 33.
  5. احزاب/ 35.
  6. نور/ 31 و 30.
  7. بقره/ 183.
منبع : مجله اینترنتی لوپر

برچسب ها :
تاریخ انتشار : یکشنبه 15 اردیبهشت 1392
اشتراک گذاری :
نظرات شما درباره این مطلب

اختیاری
= 4 + 5
- نظرات پس از تائید نمایش داده خواهند شد.
- نظراتی که در آنها به شخص خاصی توهین شده باشد ، تائید نخواهد شد.
- نظراتی که به عکس های بالا یا سایت مرتبط نباشد ، تائید نخواهد شد.
- نظرات خیلی کوتاه تائید نخواهد شد.